bjarechallenge.se

Kost och sömn

Vad gör att man blir en bra löpare? Ja såklart handlar det om att träna mycket och träna rätt. Men enbart dessa saker kommer faktiskt inte att få dug att nå din fulla potential. Många glömmer bort det som är minst lika viktigt som träningen i sig, nämligen återhämtningen. Här kommer därför lite om hur du ska återhämta dig genom kost och sömn.

Ät rätt

Som löpare behöver du äta rätt. Du kan inte trycka i dig skit och tro att du ska få ut max i löpspåret. Att äta rätt kan verka krångligt och svårt, men egentligen är det inte så komplicerat. Som löpare gör man av med väldigt mycket kolhydrater, eftersom det är vad du äter när du tränar. Det går åt kolhydrater för att orka ett helt pass och när du springer behöver du därför äta mer kolhydrater än de som inte gör det. Proteinet är inte riktigt lika viktigt och behöver inte tas i i riktigt samma mängder som om du styrketränar. Men det är ändå viktigt och du kan inte helt försumma det. En annan sak som går åt när du tränar löpning är fett. Springer du mycket kan det därför vara bra att se till att få i sig lite extra fetter. Kom ihåg att vegetabiliska fetter är bättre än animaliska. Frön och nötter är därför ett bra komplement för att få i sig lite extra fett, och olivolja på brödet eller salladen kan också vara en bra idé.

Ät mycket

Det är bara att inse. Om du springer mycket behöver du äta mer än de runtomkring dig. För många kan detta vara svårt, man har helt enkelt olika lätt för att äta mycket. En viktigt nyckel till att få i dig allt du behöver är att äta regelbundet. En stabil frukost och ett flertal mellanmål gör att du inte behöver trycka i dig orealistisk stora portioner till lunch och kvällsmat.

Sov tillräckligt

I dagens samhälle är det många som sover för lite. Som idrottare är sömnen inget du kan slarva med. Du behöver den för att återhämta dig och utan tillräckligt med sömn ökar risken för skador och sjukdomar. En regelbunden sömn är minst lika viktig som att sova mycket, eftersom sömnkvaliteten ökar när vi sover regelbundet.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *