bjarechallenge.se

Bli snabbare på milen

Den ultimata sträckan för många löpare är milen. Som nybörjarlöpare är det en utmaning att ens klara av att springa en hel mil utan att gå. Och som van löpare är det just ofta tiden på milen som ska putsas.

Oavsett om du vill förbättra din miltid eller om ditt mål är att klara av att springa sträckan finns det gemensamma nämnare. Det allra viktigaste är att få till kontinuerlig löpning varje vecka. Något som låter enkelt men som kan vara svårt i praktiken. Löpning är nämligen en sport som ofta leder till överbelastningsskador såsom till exempel hälsporre eller löparknä. För att undvika detta är det bra att variera löpträningen med andra typer av träning.

Planera in alternativ konditionsträning

Det finns många bra och roliga sporter som passar för den som vill förbättra sin kondition. Ett intensivt spinningpass eller ett pass på någon av gymmets konditionsmaskiner är skonsamt samtidigt som hjärta och lungor får jobba. Crosstrainern är ett bra alternativ liksom roddmaskinen. Det är också bra att varva löpningen med en sport som ger spänst i steget. Padel är ett populärt alternativ där du samtidigt kan umgås med vänner på ett avslappnat sätt. På Padelnest.se hittar du padelbollar och racket samt alla övriga tillbehör som behövs till matchen.

Ha ett progressivt träningsschema

Förutom att få till kontinuerlig träning är det också viktigt att träningen är progressiv. Med detta menas att du successivt måste utmana dig själv. Som nybörjarlöpare räcker det med att varva gång med löpning för att bli bättre. Men efter ett tag kommer du inte att utvecklas av det utan måste springa oftare och längre.

Även den som är en van löpare och vill bli snabbare på milen behöver utmana sig själv. Planera in hur du ska öka träningen vecka för vecka. Ökningen kan bestå av att springa fler kilometer varje vecka eller av att öka farten. Det allra bästa är om du ökar både antal kilometer och farten på en del av passen. Tänk dock på att variera typ av pass så att du inte springer exakt lika långt i samma fart varje gång. Ett klassiskt träningsschema för den som vill bli bättre på milen är att ha ett intervallpass, ett långpass och några distanspass varje vecka. Kom ihåg att det bara är den träning som blir av som gör dig bättre. Gå därför inte ut för hårt så att du riskerar skador. Lagom är bäst!

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.