bjarechallenge.se

Löpningens mentala hälsofördelar

Löpningen har en mängd fysiska fördelar för hälsan. Man får bättre blodvärden, lägre blodtryck, minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och ökar troligen sina chanser att leva lite längre. Men löpning är inte bara bra för den fysiska hälsan. Den har också visat sig oerhört effektiv för att främja och bibehålla en bra och stabil mental hälsa. Här kommer några av de sätt som löpningen påverkar vår mentala hälsa.

Väg ur depression

Det finns många exempel på människor som varit deprimerade men som genom löpning kommit tillbaka till att leva ett normalt liv. De har använt löpningen lite som som antidepressiv medicin. Vi vet inte fullt ut hur detta fungerar, med vi vet en del. Vi vet till exempel att löpning stimulerar det centrala nervsystemet och skickar ut hormoner i kroppen, till exempel dopamin, som får oss att må bra.

Löpning kan ge ett långsiktigt mål

Att löpträna har visat sig oerhört effektivt för människor som haft svårt med sin impulskontroll. När de genom löpning och strukturerad träning får sätta upp långsiktiga mål lär de sig att handla utifrån en förutbestämd plan och inte från plötsliga känslor. På så sätt hjälper löpningen att hitta en stabilitet i livet och vardagen och bygga egenskaper som är nödvändiga för att kunna fungera i ett samhälle.

Löpning ger närhet till naturen

Vi människor är inte gjorda för att sitta på ett kontor dygnet runt. Vi behöver frisk luft, fysisk aktivitet och närhet till naturen för att fullt ut kunna fungera som vi ska. Att springa utomhus är ett fantastiskt sätt att få tillgång till dessa saker och många använder löpningen som ett verktyg för att till exempel hantera stress.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *